Daisypath Friendship tickers

Daisypath Friendship tickers

Home

Friday, May 8, 2009

Satu Muhasabah



assalammualaikum..

hampir 2 hari lepas exm sy habis.. mmg pack sgt masa stud even paper sume jarak2.. letih..mmg letih..

dr satu tumpt stud ke tmpt laen, semata2 nk cr mood..
sy kekdg2 xpercaya dgn kebolehan dir berthn selama sebln, dok menghadap buku n stud..huu

tp, bila tamatnye exm month ni, trasa sgt sdeh pulak..sbb, mmg betul kata Ustzh Sharifah Zaleha, nafsu kita akan tunduk waktu kita dlm keadaan tertekan & 'nazak', terutamanya waktu2 exm cmni..




ya, waktu exam la kita rajin ke surau..solat awl waktu, solat sunat tak terkire la..kita akan sedaya upaya menjg hubungn kita dgnNya..sbb kita tahu, mmg sedia tahu, yg hanya Dia shj yg dpt membantu kita saat2 terakhir cmni..hurm

Ya tuhan..

Knapa hambaMu ini mencariMu hanya ketika susah?

knapa hambaMu ini hanya mendekatkn diri pdMu hanya ketika hati remuk resah?
Ya Tuhan..

saat ini lah kita boleh menilai thp keimanan kpdMu

saat ini lah nafsu bagai terkurung, terkunci dlm kesibukn ibadah, mencari redhaMu..

betapa jahil & kejamnya aku sbg hambaMu

Tp ya Allah..

rahmatMu menjangkaui kemurkaanMu

kasihMu membatasi limpah kurnia rezekiMu pdku

Kau lah Maha pengasih, pengampun & penyayang..

baru sy sedar dimana sy berada saat ini..

thp mana keimanan..

sejauh mana cinta pdNya..

ya Tuhan..
..........................

alhamdulillah, sy juga blaja satu benda waktu exm ni..
memandngkn course sy ni mmg kne byk hafalan je, so, exm mmg tough la..xhfl, xdpt jwb..heh..seksa btul..

tp, apa yg membuat sy rs yakin ketika menjawab (even stud kekdg xsempat habis), ialah sifat berserah sepenuhnya pdNya..waktu stud tu, sy stud seadanya, semampunya..& bila waktu exm, sy mohon byk2 pdNya utk membantu sy, sbb waktu tu, tiada siapa atau apa2 lg yg bleh tlg kite..tiada! selain Dia..slps exm, sy trus bertawakal & menyerah sepenuhnya pd Allah, walau sebaik mana pon sy dpt jwb, tp hanya Allah yg menentukn takdir seterusnya.. (semoga sy dpt keputusan yg baik, insya Allah)

& satu lg, sy tmn dlm diri sy, yg exm hnyalah exm, tidak lbh dr tu..bkn satu perkara yg ptt dibebankan sgt, sbb exm ni hnyalah ujian yg diatur, yg kita bleh agak, kta tahu awl2 ujian ni akan tiba, so, nk x nk kita 'terpakse' bersedia.. (ini x bermakna sy x ambil kisah langsung eh..)
bila sebegitu, sy akan rase tenang utk belajar, sy akan rase yakin dgn apa yg saya bc..xrase beban..krn sy sentiasa remind diri, yg ujian ini hnyalah mainan manusia, yg (kdg2) memaksa kita utk belajar & belajar... tp, ade lg ujian besar dr Allah swt yg lbh penting utk kita tekn kan..

beban dakwah, amar ma'ruf nahi mungkar~

alhamdulillah, sy rase tenang & yakin dgn Allah utk membantu sy dlm peperiksaan kali ini..


Ya Allah, jika kejayaan itu adalah yg terbaik utkku, agamaku, duniaku serta memberi manfaat dlm syiar Islam, maka kurniakanlah kejayaan itu kpdku,

& jgnlh kau memberiku kejayan dgn kemurkaanMu, tp berilah kejayaan dgn rahmat & redhaMu

& jika kejayaan itu membawa kemusnahan, kemudharatan serta kesesatan buatku dan umat2 manusia, maka kau tangguhkn lah kejayaan itu.. & krniakanlah hidayahMu pdku..

aminn...

doakan kejayaan sy..doakn kejayaan kita bersama..


2 comments:

e said...

hadis nabi "man jadda wa jada"
...barangsiapa yang berusaha, dia akan peroleh. Asma' da berusaha insyaAllah jika Allah mengkehendaki akan memperoleh kejayaan itu.

Dan bersabarla pula dgn segala outcome...
“Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar; (Iaitu) orang-orang yang apabila mereka ditimpa oleh sesuatu kesusahan, mereka berkata: ‘Sesungguhnya kami adalah kepunyaan Allah dan kepada Allah jualah kami kembali.’ Mereka itu ialah orang-orang yang menerima selawat dari Tuhan mereka serta rahmat-Nya dan mereka itulah orang-orang yang mendapat petunjuk-Nya.” (surah al-Baqarah, ayat 155-157).

(^_^)~

asma'_comey said...

tq!
same goes 2 u e..
semoga berjaya dgn radhaNya..
amenn

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...