Daisypath Friendship tickers

Daisypath Friendship tickers

Home

Wednesday, April 29, 2009

A little motivation for me & u (^_^)

10 Cara Membina Motivasi Diri
www.iluvislam.com
dihantar oleh: supriyani
Editor: ar-ruhul JADEED


Sebelum mengambil sebarang langkah, duduk sejenak. Tarik nafas panjang dan lepaskan sekali gus. Kemudian pejamkan mata. Beri salam kepada diri sendiri dan katakan, "Hai, engkau dijadikan bukan untuk berkeluh-kesah." Kemudian bangkitlah dan cuba lakukan perkara-perkara berikut:

1. Perbaiki imej anda Cuba lakukan sedikit perubahan
Kalau selama ini anda tidak kisah kalau seluar yang dipakai sehingga seminggu dan tidak bergosok, cuba kali ini menukarnya selalu dan pelbagaikan warnanya. Jika anda wanita, tukar imej kusam kepada kemas. Elegan dan aktif. Perkemaskan juga wajah anda denga sedikit solekan ringan. Kenakan warna-warna ceria pada tubuh anda; pada baju dan tudung. Hiasi jari dengan sebentuk cincin untuk menambah seri. Jangan terlalu pendiam, tetapi jangan pula terlalu bising. Bersikap sederhana dan ringankan mulut jika orang meminta pendapat.

2. Lakukan senaman ringan

3. Senyum Senyum boleh mengubah segala-galanya.

Hadiahkanlah senyuman kepada seseorang, anda akan mendapat senyumannya balik.

4. Berfikiran positif
Berfikiran positif membolehkan minda anda mengeluarkan arus alpha iaitu arus kecemerlangan untuk membina kejayaan. Berfikiran positif juga membuatkan perkara yang sukar menjadi senang, masalah bertukar menjadi peluang, masa depan kelihatan lebih cerah dan insyaAllah rezeki pun akan meluas. Fikiran-fikiran positif itu adalah doa berpanjangan yang kita panjatkan. Selama kita berfikiran positif, selama itulah menjadi satu pengharapan yang amat besar terhadap ALLAH.

5. Dapatkan tidur yang mencukupi
Rungsing dan marah-marah kadangkala disebabkan keletihan akibat tidak mendapat rehat yang mencukupi. Tidur yang tidak mencukupi akan mencetuskan arus theta atau arus delta, dua arus kemunduran.

6. Luahkan pada seseorang

Anda memerlukan seorang sahabat ketika anda berasa tidak stabil seperti ini, bahkan dalam suasana yang biasa pun anda memerlukan seorang sahabat.

7. Curahkan di atas kertas

Curahkan semua yang merunsingkan fikiran anda itu ke atas kertas. Curahkan segala-galanya tanpa tertinggal satu pun. Kemudian bakar dan hanyutkan ke sungai. Terasa lega.

8. Bersedia untuk berubah

Jangan teragak-agak untuk melakukan perubahan. Jika orang lain boleh, mengapa anda tidak? Apa istimewanya orang lain, sedang anda juga makhluk ALLAH yang dikurniakan dengan pelbagai kelebihan dan keistimewaan tertentu.

9. Cari kegemaran baru

Sesetengah daripada kesukaan kita akan sampai kepada penghujungnya. Hobi juga begitu. Maka apabila anda mula merasakan hidup ini mulai kosong carilah kegemaran-kegemaran baru. Tidak salah bermain game misalnya, untuk melihat adakah minat anda boleh tumbuh di sini.

10. Bertegaslah
Bertegaslah dengan diri anda sendiri. Apabila anda mengambil satu-satu keputusan anda berpegang teguh pada keputusan itu dengan meletakkan sepenuh kepercayaan bahawa anda akan berjaya.

p/s: common asma'!! live ur life with joy & happiness!!

Monday, April 27, 2009

baitul muslim~


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini



assalammualaikum..
alhamdulillah, hari ini sy dpt satu khabar berita menarik dr junior2 sek lame sy (SMAPL)
tidak disangka2, telah terbina baitul muslim antara mereka, tahniah kat ameerah diana jasni and abdullah khairi atas pernikahan mereka..

ni sy link kan blog rakan2 yg ade snap beberapa gmbr nikah mereka..


http://wardahzinnirah.blogspot.com/


http://ainfarahain.blogspot.com/2009/04/newly-weds.html


sungguh! terkejut teramat sgt..
sbb ni la kali pertama ada di antara kwn sy yg sudah mampu mendirikan rumah tangga..
bkn sy tak percaya pada jodoh, cuma terasa baru semlm adik ameerah ni bermaen2 dgn kita..hehe
da besar rupanya kwn2 saya ni..saya ni plak bila nk membesar?? (hehe)


bkn senang nk dirikn rumah tangga di usia muda
perlu lengkap segala ilmu rumah tangga
perlu tahu semua tanggungjwb bersama
perlu memahami kondisi belajar masing2..
sungguh hebat adik ameerah ni..sungguh matang utk bersedia..

ya, sy yakin dengan kata-kata Allah dalam surah an-nur: 26

"perempuan2 yg keji untuk lelaki2 keji,dan lelaki2 keji untuk perempuan2 keji, sedangkan perempuan2 yg baik untuk lelaki2 yang baik, dan laki2 yang baik untuk perempuan2 yang baik. Mereka bersih dari apa yang dituduhkan orang . Mereka mmperoleh keampunan dan rezeki yang mulia.(syurga)"

hendaklah kita menjadi soleh/solehah dahulu utk mendapat yg sebegitu..ukur diri sendiri, br layak menilai diri org laen..

saya ade baca satu buku, pinjaman dr seorg shbt (tp xbc habis la buku ni..hehe)..

dlm buku ni, dia ada bgtau mcmmana nk cr calon yang soleh/solehah..mcm mane nk nilai org tu bertqwa atau tidak..

pertama kita tgk dr segi fizikalnya, si dia ni slalu ke surau x, adab pergaulan die, tutur kata jaga ke x, & byk la lg ciri2 org2 yg baek ni..

& yg kedua, xcukup kita menilai seseorg, tnpa kita nilai diri kita sendiri, sbb kekdg2 sifat luaran manusia ni bkn real or dlm erti kata laen, bkn dr hati yg tulus ikhlas..nilai diri tu bermaksud, jika kita inginkn bkl suami/isteri yg soleh/solehah, kita sendiri cr bagaimana utk jd seperti itu.

cthnya, sy..hehe.. sy mesti berusaha mencari ciri2 perempuan solehah, & jadi seperti itu..slps itu, brlah kita nilai bkl suami kita yg soleh itu..

ok, bak kate pepatah, what we give, we get back..

so, hukum alam telah pon membuktikan,baik akan dibls baik, apatah lagi hukum Yg Maha Esa..

jadi, mari kita sama2 cr ape ciri2 tu! (semangat..haha)

tp skrg..exam2!!!
hahahaha

Saturday, April 25, 2009

mood study~


vibrate: gerrr..gerr
(sape la ni msj)

new message from: S______
(owh!!)

'slm. nk exm 11.30 ni..doakan eh..takut la..'

reply:

"ya Allah, tenangkanlh hati shbtku yg ingin berjuang ini, bantulah mereka, kurniaknlh rahmatMu, golongkanlah mrk dikalangan org2 yang Kau beri nikmat.. aminn..
jgn takut la, exm just exm. yg penting usaha kita, n kte dpt menilai mane2 kekurangan diri, sdg umat islam yang kekurangan alatan perang pon Allah kurniakan kemenangan, lg2 la S______ yg cukup serba serbi dgn alatan perang moden utk menghentam.. haha.."

gerr..gerr.. (msj lg)

new message from: S_______

':) (tersenyum).. tq.'

go away!!!

jauhlah..
pergilah...

jgn kau dekati aku lagi!

aku xmahu kau!!

pergiii!!!

knapa dtg lg??

:'(

p/s:tiada kaitan antara yg hidup mahu yg mati...di tujukan pada benda yg x bernyawa shj..sekian

Friday, April 24, 2009

afwan~


Dapatkan Mesej Bergambar di Sini


maafkan ana
ana tak bermaksud nak lukakan enti
ana tak sedar ana pentingkan diri
ana lupa ana ade lemahnya

maafkan ana
ana byk sudah susahkn enti
ana byk amik masa enti
ana tak abes2 membebankn enti

maafkan ana
ana tak layak jd kwn enti
ana tak layak utk susahkan enti
ana tak utk digelar shbt enti lg, setelah ana sakitkan enti
berkali2

mungkin, kita bertemu utk belajar
kita berteman utk menemani
kita bershbt utk saling melengkapi
kita bertengkar utk menilai diri
dan jika kita ditakdirkan berpisah
ana doakan, ianya hanyalah utk ILAHI

afwan ya sahaby
ana byk kelemahan diri
ana byk rosakkn hari2 bahagia enti
ana tak pernah bg ruang utk mengenali diri enti
ana pentingkn diri
ana busuk hati

enti,
jika semalam enti terluka
maafkan ana hari ini
jika semalam enti berduka
maafkan ana hari ini
&
jika semalam enti rasa penat mencari
izinkan ana utk undur diri..

Saturday, April 18, 2009

the corrs~

When the daylight's gone
and you're on your own
And you need a friend
just to be around
I will comfort you,
I will take your hand
And I'll pull you through,
I will understand And you know
that I'll be at your side,
there's no need to worry
Together we'll survive
through the haste and hurry
I'll be at your side
If you feel like you're alone,
and you've nowhere to turn
I'll be at your side
If life's standing still
and your soul's confused
And you cannot find what road to choose
If you make mistakes (make mistakes)
You can't let me down (let me down)
I will still believe (still believe)
Iwill turn around
And you know that
I'll be at your side,
there's no need to worry
Together we'll survive
through the haste and hurry
I'll be at your side
If you feel like you're alone,
and you've nowhere to turn
I'll be at your side
I'll be at your side
I'll be at your side
You know that
I'll be at your side,
there's no need to worry
Together we'll survive
through the haste and hurry
I'll be at your side
If you feel like you're alone,
you've got somewhere to go,
'Cos I'm right there I'll be at your side,
I'll be right there for you
(Together we'll survive)
through the haste and hurry
I'll be at your side
If you feel like you're alone,
you've got somewhere to go, '
Cos I'm at your side
I'll be right there for you
I'll be right there for you,
yeah I'm right at your side
video

ocularis edema

malam td: sdeh

pg td: tenang

lewat pg td: bdn pns

Skrg : masih sdeh.. knape?

Thursday, April 16, 2009

Tuesday, April 14, 2009

kehadirannya


Hadirnya tanpa kusedari
menggamit kasih cinta bersemi
hadir cinta insan padaku ini
anugerah kurniaan Ilahi

lembut tutur bicaranya
menarik hatiku untuk mendekatinya
kesopanannya memikat dihati
mendamaikan jiwaku yang resah ini

Ya Allah, jika dia benar untukku
dekatkanlah hatinya dengan hatiku

jika dia bukan milikku
damaikanlah hatiku dengan ketentuanMu

dialah permata yang di cari
selama ini baru kutemui
tapi ku tak pasti rencana ilahi
apakah dia kan kumiliki

Ya Allah, engkaulah tempat kubergantung harapanku
ku harap diriku sentiasa di bawah rahmatMu

Friday, April 10, 2009

mari beli kerepek kkb!

Assalammualaikum..
ni pengalaman yg plg menarik sem ni!
mlm selasa lps, ahli tajaan kkb & ahli2 laen bertukus lumus membungkus kerepek utk wat jualan sempena utk mengutip dana KKB..

ha, ni stesen seal. sampai 2 org tu (cik asmak & cik marina)


ni plak stesen packing express! laju btul diorg pek.. mmg berguna tenaga lelaki..heh
(mr wan dental, mr hafiz, mr mukhriz, mr ikhwan, mr wan rmc n mr E)


ni stesen junior packaging...memandangkan diorg je yg trun mlm ni.. (cik lily & cik fatin)

& lastly, stesen packaging..hurm pe ek..huu (cik amal & cik cahaya)

p/s: kerepek leh beli kat bilik marina..byk pilihan! dtg tau!

sara & the whale



assalammualaikum..

heh, menandangkan peminat setia masih ingin membaca blog yg semakin boring nih, sy update gak la..huu

well, ni pic time odw ke umah kakak sri, kat sri damansara. kat mid skrg ade promotion astro discovery channel utk kids. kat blkg tu replika whale yg besar! srnk tgk bdk2 kat blkg tu warna gmbr whale. klaka pon ade. kreatif bila tgk ade yg gune sume kaler utk warne! btul tinggi imagination diorg.
& ni la anak sedara kesayangan sri yg kitorg kne babysit sehari..huhu
punye sri excited jumpa sara, sampai tetamu kehormat yg bertandang sekali ni pon die leh lupe ek..heh
p/s: jadual study start esok!

Tuesday, April 7, 2009

silent

knapa suma kini menyepi?
merajuk bagai hujan disubuh hari
pnat menunggu nur mentari megah berdiri
sehingga letih tertidur terbaring lesu
sehingga muka kerut,
monyok masam mencuka
menyambut mendung hingga ke senja

tunggulah, jgn putus asa
kerana kami mmg xde mase
utk update blog ni..hahaha

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...