Daisypath Friendship tickers

Daisypath Friendship tickers

Home

Monday, June 28, 2010

bila masa dah nk berakhir

Salam alayk..

Masih ingat lagi senyuman atuk bila kami singgah ke kedai lama atuk dekat pasar Kulai.. atuk mmg suka budak-budak.. itulah sebab atuk bukak kedai mainan.. nk kate untung, mmg tak untung sgt sbb setiap hujung minggu, ade shj cucunya dtg, & atuk dgn murah hati memberi kami kepuasan memilih mana2 mainan yang kami suka.

Waktu itu, atuk masih gagah lagi berjalan...

Petang ahad, sy tiba di machap.. bas berhenti rehat lebih kurang 1/2 jam.. sempat juga melepaskn lelah dgn air wudu' utk tunaikn solat jama' qasar takdim. resah hati ini lg..
bas mula bergerak semula.. moga sempat sampai ke kg..

tiba di stesen bas kulai, abah menunggu bersama ummi & mak alang.. kami ke rumah atuk dahulu.. lagi sejam baru tiba waktu melawat...

lbh kurang jam 5, kami sekeluarga, bersama cik ajan, pak anjang, cik raudhah & mak alang bertolak ke hosp besar kulai yg terletak lbh kurang 20 min dr rumah atuk.. melangkah ke wad bagai satu mimpi ngeri bg sy, bukan ade sebab2 tertentu untuk takut pd hosp, tp bau & suasananya merimaskn sy btul!

Tiba di katil atuk, sayu melihat dia terbaring, bagai xpernah kenal siapa dia sebelum ni, atuk nmpk lain sgt. btul. bila slm tgn atuk, sebak terus meyempit dada. atuk tnye " kau mcm mne?" "sihat tok".. cepat2 lari dr pndang muka atuk, bg ruang pd abah untuk salam atuk..
sepanjang kat hosp, ummi picit bahu atuk, mak ngah picit tangan atuk, pak itam urut2 kaki atuk.. atuk baring sambil cuba borak2 dgn kitorg sume.. tau, atuk cuba paksa diri..

Menurut doktor, jantung atuk lemah, pulmunory edema, tu yg atuk susah nk nafas. atuk xnk mkn, jantung atuk sarat dgn air, atuk kne depends dgn oxigen je skrg. sblm balik, tgk mata ummi n mak lang basah je. pedihnya tgk org yg kite syg dah xbleh nk bgn, lemah aje..

3 hari lepas tu, atuk da discharge sbb cik alok nk masukkn ke pakar jhr, cepat sikit dpt result. sehari lepas tu, doktor kate, mmg xleh nk wat ape, sbb atuk xnk mkn, n doktor xleh nk masukkn air sbb bdn atuk da mcm takungan air, xleh overload lg. doktor saran balik rumah, jaga kat rumah smbil mkn ubat2 doktor bg.
pak anjang & cik ajan bwk atuk balik rumah. kat bilik atuk, ade 1 tong oxigen besar. ni kali ke2 masuk bilik atuk. sbb selama ni, bilik atuk tmpt privasi yg jarang cucu2 nya dpt masuk. tp kali ni, bilik atuk dah mcm bilik tetamu. ramai org dpt melawat atuk..
satu mlm,sy & ummi urut2 kaki & tangan atuk.. tiba2 atuk kate nk pitam.. kami dudukkn atuk.. atuk kate berat kepala. kami baringkn atuk semula. atuk sesak nafas lagi. atuk pgg2 kaki, katenye kebas.. sy urut kaki atuk kuat2.. ummi dah berair mata.. sy tunduk je. xtau nk kate ape.. ummi bisik2 kat telinga atuk.. 'Allahu akhbar...Allahu akhbar..ingat Allah bah...' atuk sempat kata: "org dah nk mati ni azah, mmg akan pengsan2"... kami berdua dah terdiam..xmampu nk kate ape2.. sunyi..

Dua hari lepas ummi telefon kg, tnye psl atuk.. atuk insist nk g solat jumaat.. pak uda papah atuk pegi masjid. " ni kehendak die, xnk bg die terkilan". semlm atuk dah boleh mkn sikit2.. bgn pn dah boleh sendiri.. Alhamdulillah...Alhamdulillah..syukur...

Ya Allah, Kau berilah yang terbaik bagi kami semua, sesungguhnya hanya Kau yang Maha Mengetahui

Ps: marinata, baru tau ape kamu rasa masa wan kamu sakit..

5 comments:

AiMaN HaDi said...

salam..
semoga atuk asma' sembuh dan diberkati ALLAH sentiasa

asma'_comey said...

wslm.. terima kasih utk doa itu.. moga kak aiman juga di bwh naunganNya..

marinata said...

waaa.. berair mate kte bce post nih.. huuu
yup2..sgt sedih bile org yg kte syg terlantar..


kuatkan smangat ye asma'..
doa byk2..mintak kpd Allah perkara yg baek utk atuk asma'...~


sebak kan rase nyer.. huuu..
bile kte brada dlm keadaan begini, hanye kte yg merase...
tp bile kte dah merase keadaan ini..
kte akan memahami keadaan org len yg merase..

asma kuat!!!

-m3- said...

cerita awk...
same situasi mase arwah atuk saye di saat2 akhirnye dulu...huhu

semoga atuk awk cepat sembuh...

asma'_comey said...

marinata: btul tu marina.. br kita akan rase bile kite berada dlm situasi tu

alin: tq 4 d dua

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...