Daisypath Friendship tickers

Daisypath Friendship tickers

Home

Friday, October 30, 2009

anda bijak? jauhi zina!


Al-Quran,Surah an-Nur; ayat 26; Allah s.w.t.
berfirman yang bermaksud: "Perempuan-perempuan jahat untuk laki-laki jahat,laki-laki Jahat untuk perempuan-perempuan jahat pula,perempuan-perempuan baik untuk laki-laki baik,laki-laki baik untuk perempuan-perempuan baik pula. Mereka itu (orang-orang baik) terlepas dan tuduhan yang mereka katakan,untuk mereka ampunan dan rezeki yang mulia."

salam alayk..

dalam minggu2 exam ni,kita jgn asyik sibuk dgn hal2 duniawi, sehingga lupa utk mengisi rohani kita dgn 'mknn' yg lazat2 belaka... so, even bz dgn note2 yg rase xkn abes bila bc, sy pon lari sekejap ke 6th kolej...

disana, ada 1 forum tajaan balai islam mereka (iye kot..huu)..tajuk mmg menarik, mmg ptt utk menarik remaja2 dtg.. JANGAN JADIKAN CINTA KITA FITNAH..

masyarakat sekarang selalu mengaitkan cinta dan zina, krn secara hakikatnya, masyarakat skrg mudah mendekati zina bila mrk bercinta. istilah cinta telah di salah ertikan dgn perkara2 yg negatif. mana tidaknya, jika sudah jatuh cinta, semua perkara jadi asyik, lg mengasyikkan.. emosi menjadi tuntutan yg perlu dipenuhi, bkn lagi logik akal. jika hati sudah terpaut, maka susah utk mengembalikan rasional pemikiran seseorang..


kembali ke zaman kejadian manusia pertama, Nabi Adam as. antara perkara pertama didikan Allah pd manusia ialah dgn cinta. bagaimana cinta boleh mengisi kekosongan Adam di syurga, yg pd hakikatnya, yg serba-serbi lengkap & mewah, tak terfikir dek akal, xterbayang dek minda.. akan tetapi, cinta juga yang di cari Adam. akan tetapi, dgn cintalah jua, godaan syaitan itu menjalar, menusuk & diterima, tanpa rasional yg selama ini di guna pakai.


dari kisah bersejarah ini, terang2 an Allah memberi amaran tentang panahan cinta manusia yg begitu mengasyikkan, lg merbahaya. Akan tetapi, cinta itu penuh dgn kasih sayangNya, jika di pandu dgn syariah yg benar.sebagaimana Allah pertemukan semula Adam & Hawa di jabal ar Rahmah, krn cinta suci itu...

jika kita mahu diri ini di cintai, lebarkan sayap cinta kita pada semua makhluk2 di bumi, kelak, kita akan di cintai oleh makhluk2 di langit juga..

pancarkan cinta kita pada Yang Maha Mencintai, krn kelak, Dia akan menganugerahakn cinta yg xberbelah bagi utk kita, & pasangan kita..

utk mencintai Allah, kita mesti mengenal Allah (makrifatullah).
bagaimana utk mengenali Allah? hayatilah ciptaan2Nya, & hayati Kalamullah (Al Quran).. bukan susah, bukan juga mudah, tapi bukan mustahil!


semasa sesi soal jawab, respon dr pendgr sgt menggalakkan pd mlm itu, sampai ada soalan2 yg saya fikir, tidak masuk akal, juga ada di ajukan..huu.. xpe, mahu belajar, jgn malu bertnya..

tapi yg ingin di tekankan disini ialah, kebanyakkan soalan yg ditanya ialah, lebih kurang begini;
BAGAIMANA INGIN MENDAPATKAN JODOH, JIKA ISLAM TAK BENARKAN COUPLE?

bkn couple tu satu usaha utk cr jodoh ke?
abes tu, nk kawin terus, br knal?? err, leh caye ke cmtu? valid lg ke kawin cmtu zmn2 skrg ni?

btul x sokln2 cmni menerajui fikiran kita semua?

Islam mmg melarang kita melanggar batas2 pergaulan antara lelaki & perempuan...

ALLAH memerintahkan kaum lelaki untuk menundukkan pandangannya, sebagaimana firman-NYA; Katakanlah kepada laki-laki yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya. (An-Nuur: 30)

Sebagaimana hal ini juga diperintahkan kepada kaum wanita beriman, ALLAH berfirman; Dan katakanlah kepada wanita yang beriman: Hendaklah mereka menahan pandangannya dan memelihara kemaluannya. (An-Nuur: 31)

that's why couple itu haram bagi islam..
akan tetapi, mcm mane nk cr pasangan kalu nk knal xboleh?

ada satu cara yg amat digalakkan bagi lelaki, mahupun wanita, utk mencari jodoh masing2, iaitu dgn menggunakan khidmat org tengah.. cara ini amat praktikal, serta tidak melanggar batas2 syara' yg telah digariskan..pastikn org tgh tu org yg dipercayai, & memahami niat kita serta paham akan selok belok prosedur ini..huu


jika suka, sudah bersedia utk meneruskn kehidupan yg baru bersama insan yg asing bg kita, teruskn niat itu..
akan tetapi, jika suka, tp masih rase ada halangan laen, seperti masih belajar, xcukup duit, etc, tangguhkn dahulu niat utk berkahwin, & 'ikat' or 'reserve' org itu utk kita nnt.. bagaimana nk reserve? guna org tgh juga..

kita akan rasa bersedia, bila kita rasa tenang utk memikul tanggungjwb yg bakal di galas, walau berat mana pon beban yg masih dipikul...
tapi, jgn sibuk2 nk fikir pasal jodoh, jika diri ini masih tak bersedia ... krn Allah tahu, bila masa kita da bersedia utk mendirikn rumah tangga...

perkahwinan bkn permainan, bkn juga satu gurauan..ia datang dgn tanggungjawab dakwah perkembangn islam, bagi mendidik parajurit2 islam akan datang..

mungkin sy bkn org yg layak utk menulis perkara2 begini, tapi sy terpanggil utk berkongsi serba sedikit ilmu yg ada, berdasarkan pengalaman yg mengisi ruang2 hidup selama ini.. :)

kpd sesiapa yg rasa sudah 'terlanjur' mencintai seseorg, jgn rasa anda tidak layak, krn anda belum terlambat utk mendapat cinta hakiki & suci, dr insan yg hatinya amat mencintaiNya..

Firman Allah Ta'ala yang bermaksud : "Dan orang-orang yang apabila berbuat kejahatan atau menganiaya dirinya,(kemudian) mereka ingat akan Allah,lalu mereka meminta ampun atas dosanya.Dan tiadalah yang mengampunkan kecuali Allah.Mereka tiada berkekalan di atas dosanya itu sedang mereka mengetahui." ( Ali Imran : 135 )

"Sesungguhnya Allah mengasihi orang yang bertaubat dan mengasihi orang yang mensucikan dirinya." ( Al BaQarah : 222 )

jadilah yg terbaik, utk mndpt yg terbaik... akan tetapi, siapalh diri ini utk meminta yg terbaik ,krn segala yg baik itu, hanya dtgnya dr Allah..


maaf jika ada yg mengguris & terguris...semua ini hakikat hidup panduan Islam yg syumul..

sekian..

p/s: correct me if i'm wrong..

25 comments:

ATIE said...

sy suke artikel ni.. time kasih asma'.. n kte nk letak link ni kt bl0g kte bleh?

Nurul Asma' said...

huu, artikel ni xsesempurna mana. sekadar ilmu yg tahu ni je, tp dipersilakan ambil jika ia membawa manfaat pd semua.. :)

marinata said...

suke part reserve =)
x sia2 dtg..
dr tgok cte jepun kn..baek dgr cramah..hehe
thanx 4 inviting =P

ezzat said...

cpat tol post
nice share
nicely and elaborately written.

kalu igt kan ustaz muhammad tu ada ckp mlm tu, boleh bercinta sblm kahwin tapi mengikut batas2 syarak
apa batas2 syarak tuh?
pernyataan ustaz tu sgt menimbulkan tanda tnya
xsmpt lak nak tnye ustaz malam tuh

juwei said...

erm ape mksd reserve tu ea asma'? hurm.

K-RuN said...

baru nak post pasal forum ni...
tp kak asma' dah wat..leh x kita wat link kat blog..ok??

juwei said...

ha. boleh bercinta sblm kahwin! mcm mana tu... hurm...

Nurul Asma' said...

marinata: huu, slmt kite ajak ek.. da rezeki nk dgr.. tau crmh2 cmni mesti sume org nk dgr.. ngee~

ezzat: budak ini br belajar utk menulis, jgn dipuji lebih2..huu
hurm, brcinta sblm kawen eh?tnpa melanggar bts2 syara'?hurm, mungkin ini utk org2 yg kuat imannya, wat sesuatu tnpa melupakn Allah(spt yg pepttnyalah), but, ditakuti akan terjebak juga dgn cinta nafsu,sbb bila kita da bermain dgn perasaan, syaitan sng sgt nk mencelah, sibuk2 hal org.. maybe can when ade org tgh, kot.. ntah la.. sy pon xbrani nk bg pendpt sgt.. ape plak pndpt kamu?

juwei: reserve= kite 'cop' org tu, sbb sy pnah dgr yg klu da jumpe org yg baek budi, akhlak, & imannya, jgn mudah dilepaskn, tp jgn terburu2 utk memilikinya, just ckp or gtau kat dia yg 1 day, kita akan jdkn dia teman hidup, but, as in d post, kne la melalui org tgh juga, tkut melencong ke lain plak arah * niatnya..

ayeen: hehe.. apa kata kamu tulis pendpt kamu juga psl ceramah tu, & link kn blog sy juga.. or, klu nk link trus pon xkesah.. tp sy ni bkn la org yg pndi+layak utk berkata2 sebegini.. maaf jika ada yg x sempurna..

eLeA haNnAj said...

nice entry.dpt bg input br.tq~

marinata said...

pd pndpat kte reserve adelah cara terbaek..hee
cth sorg laki mnat kt gurl ni..
bgtaw yg 1 day die akn jdkn gurl tu tman hdup die..tp laki tu jgn memaen plak..bahaya nnt.
pastu masing2 bwat hal msing2..
cpai cita2 and kerjaya..
smpai 1 mase, bile laki tu da ready..gurl pon bg green light..
kawen trus..kewangan pon stabil..
camtuh lagi ok kot..
pastu bru brcinta lpas tu..hee...

Nurul Asma' said...

jannah: moga dpt memberi manfaat..:)

marinata: ye, btul tu.. :)

Anonymous said...

siapakah wanita yang jahat utk aku?
sila tampil ke hadapan.. :)

-M|ke the only M|ke-

Nurul Asma' said...

mike: heh, tgk, xde pon yg nk kedpn.. xde org jht utk ko, maknenye ko bkn jht pon.. wait n see eh.. the day will come.. :D

juwei said...

sekiranya saya ingin 'cop' seseorang, tlg cte ske asma' procedure die. =)

Nurul Asma' said...

juwei: huu, kamu boleh lihat comment dr marinata.. tu antara cr terbaik la.. boleh trus menerus ckp kat si dia, or, cr kwn2, ust ke, abg2 senior ke, utk tlg ckpkn kat si dia bg pihak kita.. but, jgn memaksa, just bgtau yg bila tiba masanya, bila da bersdia, br akan ke langkah seterusnya, iaitu pernikahan.. ha, cmtu la kot..

agaknye la juwei, aku tulis ni, bkn berdasarkan pengalaman aku, tp pengalaman kwn2... :)

cerimanis said...

suke entry nie...
xperg pon sne..
tp dh de y share nie
ok gak...

sgt bgos...
emy ske cre reserve tu,
mcm sgt sweet...

pemburu said...

salam~
sekadar pkongsian...
apa yg saya tahu, org tengah tu kalau dpt mestilah org yg dpercayai dan dpt bg maklumat dgn adil, org yg faham mgenai jalan ni supaya dia sendiri tak membawa kita ke jalan maksiat...

wallahu'alam

ezzat said...

kamu pun tau kan apa pendapat saya tentang bercinta sebelum berkahwin

ustaz tu cakap camtu saya risau ada yg akan keliru sbb die xmemberikan huraian, camne yg dikatakan mengikut syarak itu, dan apa hujah dan dalilnya
takut ada org yg mentafsirkan lain, pastu main bantai je boleh bercinta sblm berkawen
saya pon xbrape jelas
tapi xpela, saya berpegang degn apa yg saya yakin shj

tmbh, ada 1 komik yg saya rase boleh menceritakan serba sedikt isi2 yg dibincangkan ahli panel malam tu, bagi sesape yg xdtg mlm tuh, huhu
http://kangensyurga.blogspot.com/2009/08/komik-untukmu.html

p/s: betul Pemburu, mestilah org yg adil dan dipercayai serta 'alim dlm jalan ni. Cam dalam muvie Ayat2 cinta, tyme Fahri minta bantuan ustaz tu utk taaruf dgn Aisyah. ^_*!

akmarhisham said...

asma'

tq..eceli ak ltk link ko kat blog ak..tp x d'btau pun..sori ar ye. dis time tertarik nk bg komen lak..huhu.

btw..even kite x bercinta pun,yg duk berkwn tp x jage bts..tu pun kna bg perhation gak..sbb..kat cni ar..cmtu yg bnyk berlaku..

sila2 jenguk..huhu

Nurul Asma' said...

akmar: xpe, sila la link, xde mslh pon.. huu

pemburu & ezzat: terima kasih atas perkongsian anda berdua.. :)

juwei said...

so kalo ikut marinata tu. ckp then biar je. so rasenye cam x de bercinta kot. agknye mmg x de la kot bercinta sblm kahwin tu.

rsenye mungkin seronok sorng2 tp x de la lebih2 angau agknye. haha. sbb kalo ble da 2 org pn mmg len jdnye.

erm, kalo kte sendri cakap pn bole kn? hurm.. tp mcm2 leh jd. cara ni recommended x?

Nurul Asma' said...

mmg xde istilah bercinta sblm kawen, or, bak kate sesetgh org, cinta 'anta enti' or cinta berdasarkn jln Islam. sbb tp kite yakin ke sejauh mne kita mampu mngawal diri dr ter pesong ke arah laen? itu yg turunnye perintah Allah supaya tidak langsung DEKAT pada zina..

"Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan sesuatu jalan yang buruk." (Al-Isra [17] : 32)

"rsenye mungkin seronok sorng2 tp x de la lebih2 angau agknye"
penyataan yg ini sy bg kamu fikir dgn hadis di bwh:

Dari Ibnu Abbas r.a. dikatakan: Tidak ada yang kuperhitungkan lebih menjelaskan tentang dosa-dosa kecil daripada hadits yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah bahwa Rasulullah saw. bersabda, “Allah telah menentukan bagi anak Adam bagiannya dari zina yang pasti dia lakukan. Zinanya mata adalah melihat [dengan syahwat], zinanya lidah adalah mengucapkan [dengan syahwat], zinanya hati adalah mengharap dan menginginkan [pemenuhan nafsu syahwat]. …” (HR Bukhari & Muslim)

melalui org tgh adalah satu pilihan, bkn kemestian, tp pilihan itu baik, krn ia membantu kita dlm memudahkn proses 'reserve' itu.. sbb mana la tau, si lelaki or pmpuan tu pemalu ke nk ckp sndr, or dia takut xdpt menahan diri dr perkara2 yg mendatangkn fitnah & nafsu.. so, klu rase mampu utk ckp sndr, bg saya xda masalah, sekiranya kamu mampu spt sy nyatakan di atas..

ezzat said...

"a woman should be so lost in God that a man should find God in order to find her..."

seorang wanita perlu menyibukkan dirinya dengan Tuhan sehinggakan seorang lelaki perlu mencari Tuhan untuk menemui perempuan itu...

got this from a friend (perempuan).
Maknenye masing2 kene byk perbaiki diri sebelm Allah menemukan kita dgn pasangan hidup kita yang selayaknya...

my advice to all (especially myself *_*!) da kene stat berdoa la mendapat pasangan hidup yg baik di samping kita sendiri menambaik diri kita sendiri
wallahualam~

Nurul Asma' said...

nice quote! asma' like~ hehe
btul la, kne baiki diri dlu ek.. huu
siapa la diri ini..da la di beri pinjm nyawa oleh Tuhan, nk minta lbh2 pulak..

Anonymous said...

salam, nice topic. Pernah baca ada cerita ni tk ingat tajuk apa, pasal ada amir and amirah islamic student body dekat tanah arab. Basically, tk silap die bagitau kat perempuan tu yg die berhajat nk perempuan tu. lepas tu tk de contact n tk bagi tau sesape sbb tk nk angau n tk nk fitnah. cuma sekadar pegang janji (ni janji muslim ok.. )yg bila sampai waktu, i.e abes grad, baru tunaikan hajat bersama. Agak mencabar tp yakin ketentuan Ilahi, akhirnya akan bersama andai itu yang terbaik.

Huhuh, selalu je dgr cerita org keluar dating, pegang tgn, kadang2 terlanjur sbb cinta. tp andai betul cinta yang bersemi, pasti kita mahu yg terbaik, buat diri dan pasangan. Apa namanya cinta, kalau membawa kepada azab akhirnya, sekadar kata buta tanpa pengertian.

erm...lagi satu kan pasal buat sesuatu kerana Allah atau ikut syara'. pada saya, penekanan pada saya ok... bile kiter buat sesuatu, adakah Allah bersama dalam ingatan. Kata kite belajar, setiap kuliah yg kita dtg hadirkn diri bersama Tuhan, mesti tk der yg akan main2. apa2 perkara pun akan jadi bermanfaat kalau kita hadirkan Allah dlm diri sbb iman yg akan ketuk pintu hati kalau kite buat perkara yg salah. sbb tu manusia kdg2 memilih utk lupa Tuhan, atau sekadar ucapan dibibir. kata nabi tk berzina, tk mecuri org yg pada waktu itu beriman. sebab tu nabi ajar, kita pusatkan seluruh penghidupan kepada Allah. Ikrar kita dalam doa iftitah(doa pembukaan) bhw solat, ibadat, hidup n mati krn Allah.

setiap yg ada dlm diri termasuk rasa cinta dtg dr Ilahi utk hambanya. Agar kita, melakukan yg tebaik buat yg dicintai. juga agar kita mengenali pencipta kita yg berkali2 sifat cinta itu wujud utk hambaNya.

maaf andai tersilap kata. doakan yg terbaik utk kita semua. Moga disisi jodoh yg mampu mengiringi kita bertemu yg Esa di akhirat kelak. - i'll always remember you as the one who guide me through when i was in school.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...